Followers

Tuesday, 5 June 2012

Penggunaan beg plastik

Assalamualaikum. .hikhokhikhok. (penyakit sasau).semenjak dua menjak ni Kyra suka update entri pagi~2 buta. .besa lah cuti sekolah. .xtw nk buad ape. .bila sekolah, nk tdo awal, bila cuti tido lwat pulak..aish, mentang~2 lah buleyh bgun lewat. .hikhok

hari ni nk story morry pasal penggunaan beg plastik. .actually tdi baru lepas pergi beli barang.(sakit kaki eden dh lah bru lps merayau kat TS) .olh sebab tgok beg plastik yg belambak~2, .terdetik dlm hati pulak nk update pasai bnde nih. .korang thu kan plastik mngambil masa yg lama utk reput. .lebih  kurang ribu~2 tahun. .pernah x kita bayang kan. yg suatu hari nanti kita akn di kelilingi dgn plastik. tgok je lah barang 2,3 je tp, plastik kemain besaq gedabak. .xboleh ke sumbat je penuh~2 plastik tu dgn barang~2. .pada masa yg sma jugak, penggunaan beg plastik jd byk.


penggunaan beg plastik hari sabtu di "haram" kan.? wajar kah? opps,maksud Kyra wajar ke kita buad hari sabtu je. .konon nak buad mesra alam. .bayang kn kita hnya di haram kan menggunakan beg palstik sehari sahaja berbanding 6 hari yg boleh guna beg plastik. .kalau dlm nisbah (1:6) kn pelik cm gituk. .so, xde lah konsep mesra alam.

lepastu pulak, hari sabtu tu bukan nya semua kedai "mengharamkan" penggunaan beg plastik ni. .hanya pasaraya besar je..such as Tesco, Giant, Econsave, Mydin n so on lah. .


Bukan Kyra nk ckp yg kta xboleh guna langsung beg plastik. .tp, secara logiknya, mungkin bumi kita nieyh dah "basi" dgn beg plastik. .dan secara logik nya jugak sampah sarap (plastik) ade kat mana~2 je. .xsalah kita guna beg plastik, tp, cuba cari alternatif lain utk kita sumbat brg~2 yg kita beli tu kat dlm benda lain. .contohnya kita guna beg yg besaq gedabak tuh, xsalah..n lg 1 kita guna beg kertas cm na salleh guna. .xsalah kn kita tiru utk kebaikan.:)



ok lah. takat tu jelah nk kasi pendapat. .ok. bube. .tengs for reading :)
renung~2 kan, dn selamat beramal :)

No comments: