Followers

Monday, 20 February 2012

Dendam Manusia

assalamualaikum dan slam sejahtera..
ramalan cuaca hri ni menyatakan hujan akn trun..
alahai..  kyra oiii. apesal skema cgt.. hahhax

spe pena dendam gn smbdy?? ckp ckp ckp!! ayookk., xtwu.. cpt p mntak maaf blik dgn dyrang.. kite sbg mnusia xpayah la na dendam dendam ni.. xbaik., bukn dpt pape pown.. mungkin korang xpk kat akhirat ntt..

ade org yg brdenndam sampai bomoh2 pon ad.. ape rr.. menghabiskn duit korang je.. lbih baik buat amal kbajikan sikit.. ni x, p jumpe bomoh.. egt bmoh tu pndai cgt je na bt2 org ni.. krang dyrang tpu korang bru tw.. ape lah korang ni.. 

tp., conclusion nye dendam ni mmg xbaik.. buat ape kite na berdendam ni. xpyah lah.. lbih baik kite buat bese2 je walaupon kite bnci dy kn.. ok. xyh la na dendam ni.. berdosa.. lbih baik kite mngeratkan hbgan silaturrahim kn.. :)

ok lah., that all.. kyra p sambung bt keje kolah :) :) msih sempat bekerja utk blog purple kyra :)

***cik keyra***

Monday, 13 February 2012

Tidur Yang Cukup

assalamualaikum sume..

ary ni kyra letih cgt2.. pg tdy kat sekolah ade bt majlis watikah perlantikan.. mmg letih na kawal budak tu.. hahhax.. n semenjak ni kyra bz sesangat.. bese lah calon SPM.. haha.mne xnye keje sini keje sana tmbh pulak keje pgwas ag.. mmg bz. dan xlupe jugak keje berbloging.. haha. msih sempat yee..

as a student kite kne tdur 8 jam.. tp., stdent kn byk keje kan. so 6 jm pon dh mencukupi dah.. kyra ase bersyukur sangat2 bile kyra dpt tidur 6jam.. sllunye kyra tdo 4 or 3 jam.. bile dlm kls.. haaa!mula lah, gntok pulak.. waktu pg2 tu blh gagah lg., msuk pukul 11 keatas.. mata dah mula berat ibarat  ade bu yg sdg ade atas kelopak mate kyra.. ya allah.. kalo cg kasi latihan blh gagah ag.. ni kalo cg kasi penerangan.. sabo je lah mate ni.

tidur jugak memain peranan kpd kita :
~kita juga sentiasa ceria.
~aktif
~dapat mengawal emosi dgn baik
~dpt bri tumpuan waktu belaja
~dan pling penting xtertidur dlm kelas.

sdg kyra asyik mencari bhn ka En google , tibe2 kyra terbca maksud hadis ni

Rasulullah S.W.A bersabda dalam hadis yg diriwayatkan olh Al Bara' bin Azib r.a :
"jika engkau hendak menuju ke tempat pembaringan, maka berwuduklah sebagaimana engkau berwuduk utk solat"

mksudnye : kalau kite gntok kite pergilah ambil wuduk spt kite ambil wuduk ketika kita hndak solat
#renung2kn , selamat beramal..

***cik keyra***

Wednesday, 8 February 2012

Pencinta Coklat

assalamualaikum dan slmt ptg sume.. 
pd ptg ini sy gin membntang kn isu mengenai cokllat...
hhahahx.. tibe2 jd skema.. abaikan

ok.. na tnye ni.. spe kat sini suke coklat?? angkat tgn.. cpat3.. 1, 2, 3......10.. wooow.. ramai jugak kn.. nah2, amek choclte sorg 1.. hehe.. if korang na thu kyra pencinta coklat.. xkisah lah coklat jnis ape pown.. asal kn sdap.. hehehe.. sdap je tw kn.. pling stndrt pown cudburry blck forest rr.. tu pown yg sllu kyra mkn rr.. kalo coklat mhal2 tu.. ermmm., mybe x berkesempatan kowt.. duit pown tgah kering.. maybe oneday nt.. hik3



korang tw x ksiat coklat ni??ape lah korang ni.. tw mkn je.. cube lah korang seacrh kat tenet ni..ini tidak alih2., dgan laman sosial korang je.. oppss., tibe2 je rse na marh.. hehe..korang punye hak., xhalang pown.. ngee3



korang na tw khsiat die ape.. ok, kyra ksi tw
  • coklat actually x menggemuk kn pown.,juz kite je yg xrety na mngwal pengambilan coklat ni.
  • selaian itu., coklat juga tdk membawa kpd migrain..so., spe2 yg migran yg teringin na mkn coklat tu dipersikan lah.. jgn tkot2.. xmendatangkn effect pown.
  • coklat juga mempunyai bhn spt ubt penenang..so., spe2 yg lps putus cinte tu bli lah cdburry ke ape ke.. yg mrh2 ckup lah.:)
  • coklat juga., dp menguat kn sistem pertahanan bdn.. dpt mngurang kn risioko selsema
  • dapat mencegah darah tinggi, stroke.,skit jantung


ok tu je yg kyra dpt kongsi kn.. nt kyra bt researh psal coklat lagi eh.. kbykan info ni kyra bce n amek kat sini.. bleh singgah lah bce ye wahai pencinta coklat..

oklah kyra na smbung mkn coklat cudburry ksayangan kyra ni.. tatata:) :) :)

***cik keyra***

Monday, 6 February 2012

6 Sebab Beruntungnya Perempuan Mempunyai Rahim

assalamualaikum sume.. cak cak cak.. 
ehehehe.. tibe2 je na main cak3 gn korang.. :)

ok., tdy kyra ade bce 1 fakta kat fsbook.. its actually for gurls kt dunia nieyh.. ok. korang bec lah eh..
kyra bce aricle ni kat fecebook nur hanini nur ain...

1.) Dia bekerja dengan Allah..jadi 'kilang
'manusia.Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh..
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah
anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.

2.) Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti suka hati
tapi, cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah..Orang
lelaki tak ada cuti dari sembahyang...sembahyang wajib
baginya dari baligh sehingga habis nyawanya..

3.) Satu lagi berita gembira untuk wanita, sepanjang dia
mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya..lahir saja bayi, seluruh
dosanya habis.. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi
kenapa perlu takut nak beranak? Marilah kita pegang kepada tali
Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap
mati syahid.. Allah izinkan terus masuk Syurga..

4.) Untuk peringatan semua wanita yang bersuami: Seluruh
kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-
dosa suami dia tak tanggung.

5.) Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat
dengan Pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan
suaminya yang tak disedari.. Bila dia lihat suaminya tengah
terhegeh-hegeh di titian Sirat,dia tak nak masuk syuga tanpa
suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk
lepas masuk syurga. Didunia lagi, kalau suami dalam
kesusahan isteri boleh bantu tambah
lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut
selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra
ini.

6. )Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat
didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri
yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan
dosa-dosa yang lain. Dinasihatkan kepada semua
wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka
denganNya. Dan semua lelaki fahami hati
naluri seorang wanita & isteri agar tidak derhaka denganNYA
.

***cik keyra***

Thursday, 2 February 2012

Zaman Sekarang & Internet

assalamualaikum.. helo elo helo :)
ape mcm korang ry ni?? ok?? alhamdulillah

zaman skrg dh smakin canggih berbanding zaman mak ayh kite.. skrg sume bnde ad di hujung jri.. bak kate org petik je.. tp., zmn skrg kne keluar kn duet tok buat smting kn.. n kalo korang perasan lah., ape yg dh ade zaman skrg ni..yg sllu cgt org gune. korang tw x ape?? jwb3!! 3,2,1.. stoppp.. tamat .tarraaa jwpan nye ade lh internet.. skrg sume bnde menggunakan internet.. kalo kat  sesebuah ruamah tu xde internet mmg xsah.. internet ni blh  di kata kn mnjd keperluan kita pada zamn ini..

um., tabah2 lagi ank2 remaja cm kyra ni.. hehehe.. memerluakna internet dn kyra akn pergi mlawat pk cik gogle kite.. :) ye lah., kalo xde internet cm ne kra na bebel kat belog  kyra yg simple nieyh..


n kalo kite kaitkan psal pk cik gogle kite nieyh.. uf coz budax rmaja cm kyra ni akn search perkataan nieyh "FACEBOOK" btoi x?? p'kara pling pntg bile bk tenet msty kite search fb lu kn..
facebook smakin hari mnjd tmn idup pra2 muka buku di bumi ni.. sume pakat muntah habis kat fb.. tls stts psl pkwe/mkwe lah, xpuas hty psai smtg lah, n ade jgak yg kongsi mklumat kat fb nieyh..  kyra ase xsh kalo seseorang tu xde fb.. kyra rse semua ank2 muda srang ni ad fb.. bdax kcik yg umo 8 thun pown ade fb dh.. tgok cm adek kyra yg drjh 4 tu., dh ade fb dh.. kyra dulu pown xrety na pegang mouse ni...

kegilaan facebook kpd ank2 rmaja sdh terbawak2.. shingga ade pengkilang2 membuat 1 rekaan brg yg ade perkataan "facebook".. cnth nye., beg skolah.,seliper., n so on.. bkn sje fb tp gogle pown ade jagk..


ok lah.. setakat tu je kyra na bebel.. keadaan zmn skrg ni mngikut trend.. so., kite blh ikut if bnde tu x bercanggah dgn agame,.. :)