Followers

Monday, 30 January 2012

Peranagi Lelaki vs Perempuan.. Mne lagi OK??

Allah telah menjadikan lelaki itu mempunyai sembilan akal dan satu nafsu dan menjadikan perempuan satu akal dan sembilan nafsu. Bukanlah maksud saya di sini bahawa orang lelaki lebih bijak kerana dia diberi sembilan akal, tetapi, tujuannya untuk menyatakan ada perbezaan antara lelaki dengan perempuan. Secara umum, dari segi psikologi lelaki dan perempuan berbeza tentang:
  • Cara berkomunikasi
  • Cara berfikir
  • Tahap kepekaan dan perasaan
  • Tanggapan
  • Tindakan dan perbuatan
  • Kaedah mempamerkan kasih sayang
  • Kehendak mempamerkan kasih sayang
  • Kehendak dan pengharapan
  • Cara mempamerkan penghargaan
  • Tahap pengorbanan
  • Daya khayalan
  • Daya pengamatan dan konsentrasi
  • Cara dan pengisian doa
Orang perempuan juga suka mengubah penampilan diri dan tindakan pasangannya. Jadi pantang ada yang tidak kena dengan suaminya, isteri akan segera menegur dan menyuruh membuat perubahan. Sebaliknya orang lelaki biasanya, hanya akan memberi teguran apabila pasangannya agak keterlaluan. Umpamanya, apabila si suami melihat isterinya memakai pakaian yang terlalu ketat, maka dia akan menegurnya.
Lelaki dan wanita saling memerlukan
Lelaki dan wanita saling memerlukan
Orang lelaki juga sering memberi tumpuan kepada aspek fizikal atau kebendaan manakala perempuan lebih menumpukan kepada aspek perasaan dan
kemanusiaan. Lantas orang perempuan lebih mudah merajuk dan tersinggung dan lebih mudah bersimpati dan sedia berkorban.
Bagi orang perempuan, mengalah itu tanda sayang dan pengorbanan manakala bagi lelaki, mengalah itu tanda lemah dan tiada prinsip kukuh.
Jadi elakkanlah daripada merendah-rendah atau mencabar suami.
Gerak hati orang perempuan adalah lebih tajam daripada orang lelaki. Jadi para suami mesti ingat, jangan cuba membohongi isteri!
Orang perempuan, apabila risau atau mengalami ketegangan, akan menceritakan masalahnya kepada orang lain. Berbeza dengan orang lelaki, mereka lebih kerap mendiamkan diri apabila bermasalah.
Seseorang lelaki tidak perlu khuatir tentang kesetiaan isterinya. Sebab orang perempuan, apabila menyayangi seorang lelaki, akan menutup hati dan pemikirannya terhadap lelaki lain. Orang lelaki pula lebih fleksibel.
Orang perempuan mudah jadi marah, cemburu dan merajuk apabila imej dirinya menurun. Orang lelaki akan menjauhkan diri apabila imej dirinya tergugat.
Satu lagi perbezaan ialah dari segi emosi. Emosi lelaki ibarat getah, manakala emosi perempuan ibarat ombak. Lantas orang lelaki jika marah atau merajuk biasanya tidak lama sekitar dua atau tiga jam saja. Marah atau merajuk perempuan, agak lama ada kalanya berhari-hari, malah berminggu-minggu.
Anda setuju dengan semua pernyataan di atas? Apa pendapat anda? Sila kongsikan di ruang komen di bawah. TQ

Bila masa yg Sesuai Minum Air Masak

assalamualaikum n slamat petang kpd sume shbat2 kyra yg lg cumel n hencem nieyh.. :)
cop., sblm korg bce fakta ni.. kyra na nye korang.. korang sllu minum air plg kerap time bile??
kalo kyra.. time kolah.. 1 btlh blh hbis kn.. tu pown sve.. kot t dhge waktu blik.. now back tu our fact.. 

Semua orang tahu, minum air adalah sangat penting dan sangat baik untuk kesihatan. Tapi adakah anda tahu bilakah masa yang PALING BAIK untuk anda minum air?
* Air di sini bukannya air kopi, air teh atau atau air yang berperisa. Tetapi air di sini adalah AIR MASAK! Jangan salah faham pulak yer. ;)
Baiklah, berbalik kepada persoalan tadi, bilakah masa paling bagus untuk minum air?
Minumlah air secukupnya...
Minumlah air secukupnya...
Percaya atau tidak, pengambilan air dalam masa yang tepat boleh memberikan kesan yang optimum kepada kesihatan badan. Berikut ini adalah masa minum air yang PALING BAGUS seperti yang di syorkan oleh pakar-pakar perubatan.
  • Minum dua (02) gelas air masak – SELEPAS BANGUN TIDUR. Ianya membantu mengaktifkan organ dalaman
  • Minum segelas (01) air masak – 30 MINIT SEBELUM MAKAN. Ianya membantu penghadaman dan membuatkan perut lebih bersedia memberi ruang untuk kemasukan makanan
  • Minum segelas (01) air masak – SEBELUM MANDI. Ianya membantu pengaliran darah dan mengurangkan tekanan darah
  • Minum segelas (01) air masak – SEBELUM TIDUR. Ianya dapat mengelakkan terkena strok dan serangan jantung ketika tidur
Kesimpulannya, kita sangat digalakkan untuk minum air masak yang secukupnya untuk kesihatan badan kita. Dan masa yang dinyatakan di atas adalah MASA PALING BAIK untuk minum air.
Persoalannya sekarang, berapa gelaskah anda minum air masak dalam sehari?Bila anda minum air masak? Lepas makan? Adakah masa minum itu sesuai?

Sunday, 29 January 2012

Zinaku Bermula di Fecebook

Ya Rabb, Inilah pengakuanku.
Aku berzina, terang-terangan dalam penglihatanMU….
Ya Allah…. Dadaku berdetak.
Tangan dan tubuhku menggeletar.
Menantikan pengadilan di hadapanMU.
Akhirnya malaikat itu datang.
Membawa catatan amalanku di dunia.
Dibukanya layar….
Ditampilkan seluruh aktiviti duniaku.
Apa yang dilihat, sangat membuatkanku menyesal….
Ya Rabb, kenapa mulutku tidak dapat berbicara?
“Aku dulu selalu melihat wajah tampan lelaki bukan muhrim!” Ku dengar mata berbicara lantang.
Lalu terlihat di layar, aku sedang menatap wajah-wajah tampan teman chatting, teman facebook, dan semua teman lelakiku.
Malunya aku, Rabb…
“Aku dulu selalu mendengar kalimat mesra dari seorang lelaki yang haram bagiku!” Kali ini telingaku bicara.
Ya, semasa di dunia aku hanya sibuk bergayut dengan kekasihku. Dia memanggil aku ‘sayang’, aku pun sama…
Rabb… Kenapa semua aktiviti aku penuh maksiat?
Kenapa kegiatanku hanya berkapel?
Kenapa hari-hariku hanya disibukkan dengan nafsu syahwat semata?
Layar itu masih memancarkan  kegiatan harianku.
Yang paling sering muncul adalah wajah seorang lelaki, yang sampai sekarang belum pernah aku temui.
Walaupun sehingga ajalku menjemput,
Aku sedang bergayut telefon dengan dia dan bersayang-sayangan dengannya.
Lelaki itu..
wajahnya sungguh menarik hatiku.
Dialah salah satu teman facebook, laman itu yang paling terkenal dan rancak digunakan…
Komunikasi di facebook, berlanjutan ke sms, lalu telefon.
Sekadar mengingatkan untuk sarapan dan makan. Setelah itu, semakin intim hubungan kami.
Tengah malam selalu menjadi waktu paling menyenangkan bagi kami.“Sayang, aku mencintaimu…”
Ya Tuhan.. Sia-siakah hariku?
Tiap detik aku menghabiskan waktuku hanya untuk menghubungi dia.
Tiap minit aku hanya memikirkannya.
Bahkan pada waktu menghadapMU… aku tak mengalunkan ayat-ayatMU, apalah lagi qiamullail..
Rabbi… Malam itu dia menghubungiku. Malam kematianku.
Seperti biasa, dia menanyakan khabarku, bertanya tentang kuliahku, bertanya tentang keluargaku.
Dan hal yang selalu kami lakukan…
Dia memanggilku ‘sayang’ dan akupun demikian….
Aku sungguh menaruh hati padanya. Aku pun mencintai dia, seorang lelaki yang belum pernah aku temui.
Allah… Aku mengaku salah.
Aku berkapel dengannya, walaupun kami tak pernah bertemu.
Aku berzina!Lidahku berzina mengucap sayang padanya tanpa didasari ikatan pernikahan.
Telingaku berzina mendengarkan pujian sayang dan kalimat mesranya padaku. Mataku berzina melihat foto-fotonya. Hatiku berzina kerana selalu merindukannya.
Allah… Aku sudah menghadapMU, dalam su’ul khatimah.
Ku mohon, sedarkan lelaki itu Ya Allah.
Jangan biarkan dia mati dalam keadaan seperti itu. Sedarkan dia ya Rabb…
Facebook, semuanya bermula. Allah, aku berzina. Seberapapun kecil pun, aku sudah berzina.
Mataku, telingaku, lidahku, hatiku…..
Menitis air mata ini. Andai aku dapat kembali ke dunia lagi….
 

doa utk sesiapa yg bercinta : mengelak drp kemungkaran

assalamualaikum sume.. 
dh lme xbebel kat blog kyra yg simple nieyhh

ok.. korang b'cnta x?? a.k.a cple?? if korang in relationship. kyra na korang b'doa spt yg kyra akn tls dibwh.
do ini adalah utk mngelak kn kita dr melakukn kemungkaran..
insyaAlah. if kite b'doa dgn iklhs dn h terbuaka.. amin

Jangan Izinkan Aku Jatuh Cinta Andai Masanya Belum Tiba

Ya Allah,
Andai masanya belum tiba,
Jangan izinkan aku untuk jatuh cinta,
Aku memohon agar Kau tunjukkan jalan,
Agar Kau tunjukkan aku tuntutun yang perlu aku lakukan,
Jauhkanlah aku daripada kemaksiatan,
Jauhkanlah aku daripada perkara yang tidak dapat memberi manfaat,
Dan jauhkan aku daripada perkara yang Engkau murkai,
Agar aku dapat menjaga diri.

Ya Allah,
Jika aku jatuh cinta,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,
Jadikanlah aku yang mencintainya kerana agama yang ada padanya,
Jika dia hilangkan agama yang ada dalam dirinya,
Maka hilanglah cintaku padanya,
Sesungguhnya, cinta yang suci itu tidak buta.

Ya Allah,
Dan jika dia mencintai aku,
Biarkanlah dia mencintai aku kerana agama itu juga,
Asalkan dia tidak lebihkan cinta kepadaku melebihi cinta kepadaMu,
Supaya cinta itu bersemi di lembayung keredhaan-Mu,
Kerna dari situ lahirlah rahmah dan mawaddah dalam rumahtangga.

Ya Allah,
Jika ini bukan masanya,
Jika ini belum saatnya,
Dan jika Kau tahu kami belum bersedia,
Selamatkan kami,
Jarakkan kami,
Pisahkan kami,
Agar kami jauh dari khilaf yang merosak izzah dan iffah,
Agar kami tak mengundang murka-MU,
Agar kami dapat lebih menjaga hati,
Agar hati menjadi yang diredhai ilahi.

Ya Allah,
Andai dia bukan untuk ku,
Andai dia bukan jodohku,
Maka berilah ganti yang lebih baik buatnya,
Berikanlah dia insan yang benar benar terbaik buat kehidupannya,
Insan yang benar-benar mampu memimpinnya ke syurga-Mu,
Dan bantulah aku untuk memperbaiki diriku,
Agar aku kukuh dalam mencari cinta-Mu.

Ameen..

done.. slmt b;jaya.. k bubye :)

Friday, 20 January 2012

Jangan buang sampah di sini!

assalamualaikum sume.. 

ok., korang pena tgok smaph berlungguk2 smpai tinggi menggunung..? pena x??
msty penah kn.. kat mne je kite lalu msty ade smpah..

korang na taw x.. perjalanan kyra na p kolah kn kiri kanan ade smpai.. kdg2 kyra t'pkir xkn lah dyrang xde otak sampai na buang smpah kat sini.. ary tu waktu kyra na balik dr kolah., ade sign bord yg  mengatakan "dilarang membuang sampah disini".. pstu ade 1 lori ni dtg., nmapak mcm dy na buang smpah tu kat situ.. tp., nasib baik dy undur balik.. myb dy p buang kat tempat len kowt..  dah la jaln tu sempit., be'lopak2 pulak tu.. kalo hujan jln u lecah.. habis kasut kyra.. 


cube byg kn kalo lori2 pembuang sampah sllu buang smpah kat situ., msty jln tu akn jd lebih kecik. n kyra xw na jln kat mne dh..

kadang2., t'lintas di hati kyra na mnegucapkan trima ksih kpd org yg kutik smpah kat empat smapah tu.. mksud kyra pkck2 yg kutip kayu2, kerts or besi untuk di jual smula n hasil duit tu untuk menyara kluarga dy... ye lah., bile dy dh kutip sume2 bnde tu., smpah2 akn jd smkin b'kurang.. bile b'kurang sdp lah sikid mate memandang...

mungkin skrg ni msyrakat kite p'lu ksdaran sivik yg lebih.. 
k lah tu je bebelan kyra :)

Thursday, 19 January 2012

demam polka dot


assalamualaikum n slamat mln kpd sume yg tgh bce nieyh..
ade spe kat sblh uh?? krim slm ka dy keyh.. :)

ok. korang tw ape itu polka dot??? polka dot ni adalah sejenis corak yg b'bentuk bulat sama ada sama saiz atau x.. polka dot ni sllu di design kn kt bju2, beg n corak.. polka dot ni bru je femes bru2 nieyh.. ramai pompan atau wanita yg gemar fesyen suka kn polka dot.. ia adalah suatu yg simple tp sdap mta memandang.. hehhhe

  
dress polka dot

cantik kan... biar pun simple.. bru2 kyra ade dpt kt jmputan khwin tw.. spe khwin?? artis ke?? hahahhax.. imposble lah kyra dpt kt jmputan dr aris sb kyra ni org bese2 je.. :0


cantik kn polka dot nieyh.. walau pon simple.. k lah kyra na out dah.. bubye.. :)


Monday, 16 January 2012

Promote gambar contest dkt fb "like"

hye.. assalamualaikum sume.. 


ok., kyra xna ckp lebar ary ni..sb tujuan kyra juz hanya na ksi tw pasal cntst cara kau mengayakan shawl.
k kepada spe2 yg join dah korang  blh promote gamba korang kat fb.. 
korang kelik sini.. ok.. ada paham

pemenang akan di pilih melalui bpe ramai org yg like pixture korang.. kalo korang hot myb ramai kowt..
n kiterang akn promote jugak kat mbe2 fb kiterang.. keputusan adalah adil.. jgn risau..

ok lah itu je na ksi tw.. salam..

***adis si mae sepet***

Saturday, 14 January 2012

Oi.. semBanG sloW lah SikiT!!!

assalamulaikum and slm syg semua..

ok lah korang ape kaba sume?? hehehhe.. actually kyra boring n xtw na uat pe.. hmwok blmbk tp., ttp na uat hentri yg cm bodo nieyhh..

k.. let me cntinue this stry mory n cik bskut merry.. hehhehe.. 
kite kalo dh jumpe 1 geng tu kn mmg xleyh na dok sengap.. tambah2 mulut nieyh.. ade je na d heboh kn kn.. gosip sna gosip sini.,, haishh,, mcm2 lah.. xtw lah na kate ape..
............................................

ok.., ary tu ary jumaat kolah kyra de uat bcaan yasin.. tu rutin harian kolah kmi lah.. so., pelajar india or non muslim dok kat kantin.. kiterang pulak yg muslim nieyh dok kat dtaran.. k cm bese lah kalo dh jumpe geng yg belambak uh. uf coz rr kecoh 1 kmpung kn.. sembag giler punye kuat kowt.. cube byg kn kyra dok kat kntin then kyra pown trus kn langkah kyra na pgi dtran.. sblm kyra b'gerak na g dtran kyra usya drang pelik... n then kyra tgur rr.. pstu kyra pown trus kn p;jalan kyra.. n kyra tw depa tgh mengumpat psal kyra sb kyra pene belaja bhsa tamil.. (ye kew??) 

korang na tw x.,time kyra jln kat aea bilik guru pon meh dga ag sure sumbang mereka.. ya allah.. cube byk kn punye lah deras smbg tu.. cver2 lh cek kak oii.. psu bt menggedik plk kat lky. errr.. tolong lah phm..



ape2., pon tlg lah cver ckid mulut tu.. kwn unx bkn dok jauh cgt pon. dpn mte je pon.. aq yg dok jauh pon ley dnga suare merdu unx tu.. melainkn kwn unx tu pekak + badak..

k lah. tu je kyra na luah kn.. kps semua sidng pembaca setia kyra , na ksi nsihat ckid :
kalo na smbag tu agak2 lah ye...

***gadis si mata sepet***

Friday, 13 January 2012

mEnyesuIkAn DiRi pd Umo iNi..

assalamualaikum sume.. hye ape khabar?? cht??

ok.. skrang umo kyra dh mencecah 17 thun// tp., bkn 17 thun ckup2.. keyh. bufday kyra bln 7 larh.. lmbat ag na umo 17 pown.. as u all know., lw umo 17 ni msty lah na amek spm kn kn.. u know what? byk gile keje kolah yg cgu kasi.. uh., penat ehhh

ptg tu kdg2 kyra  tdo., then lps solat mghrib bru kyra at keje kolah. kengkadang tu smpai pukul 2 lbih bru tdo. buat mse skrg ni kyra nak kne suai kn diri kyra pada umo ni..

ye lah.., kene lebih belajar., pndai urus masa., prlu work smart dr dulu2. buang prkara yg negatif.. n so on lah.. kalo kite na berjaya kene lah bekorban ckid kn.. spe la..,yg xna b'jaya kn.. of coz lah sume na b'jaya..

mulai skrg kyra kene biase kn diri kyra dgn alam ini.. jgn byk buang mse.. n papejelah.. hadoiii.. tp., kee belembak pun, ttp dok on9 gak.. ape lh kyra ni.. n yg psti kyra kene byk kn membaca skrg nii..

ok tu je bebelan kyra.. :)

***gadis si mata sepet***

Wednesday, 11 January 2012

faktor berlaku kemalangan

assalamualaikum sume and slm ceria tuk semua pembaca :)

ok lah., ary ni kyra na kongsi fktor yg menyebabkan kmlagn jalan raya..
faktor ni pown berlaku pada kyra sendiri.

yang pertama : kurangnya penggunaan lampu yg di pasang di jalan
korang tw kan bile dh lampu xde., cm ne kite na tgok jalan.. tambahan pula di waktu pgi or mlm.. kn gelap.. jalan yg kyra selalu pergi sekolah pown gelap., xde lmpu lngsung. juz mengharapkan mata ni je.

yang kedua : jalan tidaj di turap/tidak rata
selalunye jln yg cm ni ade lah jln d perkampungan.. tp., dkat bandar pown ade jgak sb brlku bnjir kilat., knderaan bert yg sllu lalu jln tu dn meyebabkan jalan tu merkah.. 
jalan yg kyra selalu na pergi sekolah pown ade cm gitu.. terdapat lubagn2.. amt menyedihkan., bile bwk buku byk., t'hentak2 kyra. nasib baik xjatuh.

yang ketiga : kecuaian pemandu
selalunya berlaku pada waktu mlm.. rmai pemandu yg mengantuk dn tidk mahu utk b'hnti seketika di RnR.. lalu terus meneruskan perjalanan dgn keadaan yg mengntuk..

yang keempat : kenderaan ada masalah
kite spatutnya., periksa dhulu knderaan kita sebelum pergi ke mana sja.. samada dekat atau jauh.. 

yang kelima : masalah yg melanda pemandu
selalunye org yg b;masalah ni dy msty lah stress kn.. so., kemungkinan dia akn memandu dgn laju.. keadaan ini selalunya b;laku kpda pemandu kereta.. dan org yg kaya.. ya lah.. bykp'kara yg p'lu di fikirkan.

k lah.. u je.. k bubye :)

Tuesday, 10 January 2012

contest : "CARA KAU MENGAYAKAN SHAWL"


my first new contest...utk up kan my follower...hahaha...hope x ksah...nk join???...

* STEP y kne ikut :
  • follow blog kyra n my partner fiqa
  • letak BANNER di atas dalam entry korunk
  • lampirkan bersama "1" pic korunk y mgayakan SHAWL
  • hanya secara individu je taw
  • tag pada 3 org rakan 
  • jangan lupe letak link pic korunk kat comment

* HADIAH :
TEMPAT PERTAMA
topup RM 20 

TEMPAT KEDUA
topup RM 15

TEMPAT KETIGA
topup RM 10
                           
- tarikh tutup belum diputuskan lagi
- contest ini akan dibatalkan jika penyertaan kurang daripada 25 orang
- pemenang akan dipilih melalui berapa ramai orang yang like pic korunk....so,,promote la pic korunk at
   member2 yang lain
- sila beritahu jika mempunyai sebarang masalah
- file pic korunk akan di update nanti...ok

"RAJIN2LAH OPEN BLOG NEY UNTUK MENGETAHUI PERKEMBANGAN CONTEST" 

* sponser contest ney amat d'alu-alukan


~ok kepada yg spa2 yg dh join cntest nieyh.. korang blh jenguk kat sini.. ok trima kasih :)


#tambahan#
kpd sesiapa yg xboleh na bkk blog mbe kyra (fiqa) korang kene sign out dulu akaun korang..
n then bru boleh bkk.. dy akn kuar satu ayt dekat kotak warna mrah tu.. ok.
buat sementara waktu ini., blog dy alami "ksakitan" huhuhuk.

budak budax kcik pown dah pandai mencarut

assalamualaikum sume.. hye korang
hahha.. dh lme xb'celoteh kat blog nieyh.. tiba2 je jari jemari kyra merengek na menaip nieyh..
k lah.,kyra pown na stry mory lah...

k.. waktu kyra blik kolah semalam adelah bebudak ni tgh main apr th.. kyra xpasti sangat.. then., dyrang gadoh sb na amek bola.. hal na ambik bola pown na jd isu..ape lah.. xde bnde len ke?.. xpe lah hirau kn..
kyra pown usya jelah budax2 tu.. then, ade sowg budax tu ckp ****** perkataan yang xsepatutnye kuar dr mulut budak seumur cm gituk.. umo budax tu dlm 6 thun kowt.. n th lah..kyra pown xpasti..

cube byang kn kalo budax umo cm gitu pown dh pandai mencarut., bile besa nt cm ne lah agaknye perangai budax tu.. kemungkinan persekitaran budax tu xelok.. selalunye pengaruh kwn lah.. 
patu kemungkinan mak gn ayh bz or xhirau kn dyrang.. lw x dyrang xkn ckp cm gitu sebab ade pengawalan olh parents kn.. n then mungkin sb., budak2 yg mudh "tangkap" ayt2 cm gitu..
ye lah., ayt2 yg cm gitu senang pulak dyrang na sebut., kalo sifir ke ape ke.. harammm!! msty mkn mase kalo na hafal..

umm., so. kepade spe2 yg ade adik tu jge2 lah gn adik korang eh.. xelokag pown lw kua p'kataan cm gituk.. bek kite  selalu sb p'kataan Alhamdulillah, Subhanaallah, n so on.. kn sedap bile ckp cm gituk.. kn kn kn.

k lah smpai situ  jelah kyra na bebel.. sb, keje kolah such as akaun, math n ad mah sdg menunggu kyra.. sume sbjek fav kyra tuuhhh... n hmwok kyra tgh get ready tok serabutkn pale kyra.. hehhehe

***gadis si mata sepet***

Thursday, 5 January 2012

Promosi Header

assalamualaikum dan slm syang.. hehhe

ok sblm kyra na stry mory psal kyra ry nieyh., korang pasan x header kyra?? prasan x?? what!! x perasan?? ape lah... cer tgok lexlok... dulu header kyra cm gini.. opps., kyra lupe lah., gmba ade lm koputer kyra.. bt mse nieyh komputer kyra dah mati.. hehehek.. soe ekkk

korang tw x spe bt header kyra?? uff cozz lah korang xtw sb korang xmau tnya.. ni minah bebel na ksi tw. 
cik soffi yg buat.. kyra b'terima ksih sgt kat dy... ye lah., lw kyra yg na bt,, hampehh.. huduh. bebeno.. hehehe.

ok., bru2 ni dy ade soh kyra mengesyur kn name dy si Pangeran Chenta..
ok lah kyra na mention nme dy...
lelong, lelong, lelong.. decoratetion header akn di buat olah cik Pangeran Chenta..
ade spe2 nak x??

k lah kyra srius.. tempahan
~decoration header
~kadar bayaran b'gntung kpd p'mntaan crk header
~boleh cntc http://pangeranchenta.blogspot.com/
~blh jgak kasi tw kyra kat cmnt kat blog kyra..
~p'mintaan adalah t'had

blog sofi

blog nasha nadia

k lah  kyra na ksi tw yg to je..

***gadis si mata sepet***


hari pertama sekolah dah bad mood

assalamulaikum sume...
hye/., korang cm ne kolah.. ok x??

hari ni hari kedua sekolah.. tdy cgu kyra ade cte psal pendam. cgu ckp., "kita jgn jd org yg pendam sb nt dy akn mletup" ok lah.., kyra na cite kat korang paal first day school kyra..

pagi2 toe ramai budax2 yg dtg sekolah., dgn pkaian bru.,kst bru., beg bru n sume serba bru.. sekolah to blh di kate kn bau kedai lah...hahhahax. cm bese kyra as a pengawas uf coz lah ade keje cikid. kyra n the geng pown uat lah... xbaik membantah..

patoe waktu pembelajaran b'mula.. time  toe guru kls kyra yg msuk na urus kn pasal kelas.. patu ade lh cgu A ni msuk kls mintak p'tlongan kyra. pergi cri guru penolong kanan.. ok lah., kyra ppown pegi lah walau pown terpaksa.. kyra try cri kat kntin n pejabat xde gk. n then kyra jumpe lh cgu a kyra ckp., xjmpe.. astoe dy suruh kyra pegi cri cgu toe smpai jumpe.. kyra pk.
xkan lh aq sowg na p panjat bnggunan yg tga tingkat nieyh.. larat cgt ke aq nieyh
tanpa membantah kyra pown pegi lah., copp., sblm kyra angkat kki kyra t'pikir ajak sowg ag lah mmbe. tok ringn bebean ckid.. kyra pown msuk kls mntak izin dgn cgu kls..
cgu xkasi sebenarnye., n then dy ckp g pjabat ckp kt pkck toeh cgu soh tepon cgu......(pk 1) sb dy ade taklimat skrg.. 

ok lah., kyra pown p lah ckp.. n then tibe2 lak belambak plk pkck n mkck yg dtg kt pjbt toeh.. kyra psan skli lg kt pkck toe.. "stg tepon dy tw., sb dy ade tklimat skrang"

dgn muke dy yg cm ala2 mls toe dy ckp "x nmpk ke org tgh sibok ni"
aduhhh., skitnye hty aq. aq pnat2 pnjat sne pnjt sini. toe dy kasi. xpe lah., aq pown blik kls.. asal kn aku dh jlnkn tgas aq kn..

bile msuk kls., aq monyok je.. pkck nieyh pown ckp lah b'hemah ckid.. 
waktu rhat plk aq 'terserempak gn pkck tdy.. aq jln uat bodod je..
kebetulan plk pkck toe prsan aq. ye lh. aq kn muke femes yg sllu msuk pjbat thun lps
pkck toe pown uat bodo gn aq.. k fine

aq xkisah lah.. k bubye... hbis dh sesi bebel kyra