Followers

Friday, 4 May 2012

Cara utk Menjimatkan Duit

assalamualaikum.. yoyoyo

gaji masyukk.. jeahhh.. itu lah 1 ungkapan yg mengembirakan kpd semua pekerja.. mana tak nya gembira.. setelah dompet nipis bagaikan sehelai ketas A4 yg di lipat 4, akhir nya menjadi dompet setebal 1 dozen kertas A4.. hamboi2.. belambak gila duit.. ksi sikit.. bila dah dapat gaji tu, mula lah fikir.. "ok, dunia ni aku punya.. suka aku lah nak buat apa apa pon.. kisah apa aku" btoi ke tak?? pastu jalan tu diaaa.. gila punya jamm!! nasib baik roti xde.. kalo tak sedap jugak makan roti + jam dalam keadaan sesak  cam ginik.. (tak de kene mengena pon).

ok.. hari ini kyra dgn baik hati nya nak kongsi tips2 untuk menjimatkan duit kesayangan kita tuh.. copp, bukan bermaksud kita nih kedekut tahi hidung masing..(kenapa org kaitan thi hidung dgn kedekut ya??)

1.senarai kan barang g hendak di beli sahaja (keperluan)
kalau lah kita tak senaraikan.. sah sah kita ambek tu ambek ni, eh nak ni lah,nak tu jugak.. eh.. ini jugakk!! btoi kan.. mana tidak nya duit tengah bertimbun.. semua on.. cuba kalau duit ciput.. sah2, "ahh., xpayah lah.. karut je..

2. menabung
alahaii. senabung semua boleh kan.. walaupon selepas kita shopping, kita ada baki ditangan 50 sen (tpu sgt lah lepas sopping ade duit 50 sen) boleh jugak kita menabungkan.. tak jadi masalah pon kepada kita.. btoi tak.. kepada student2 sekolah tu pulak.. daripada duit yang mak n ayah kasi utk di buat belanja sekolah kalau ada baki simpan je lah dalam tabung.. kalau boleh tabung yg mempunyai kunci dan tabung yg jenis tabung yang xboleh bukak hnya boleh masuk kan duit je.. contoh nya mcm tabung buluh (zaman dulu2) or tabung ayam

  



3.jangan menggunakan kad Kredit ketika membeli belah
bila kita guna kad Kredit sah sah lah kita belanja kemain sakan.. hal ini di sebab kan kita tak nampak nilai wang bila menggunakan kad Kreadit tu kan.. bila kita nak bayar bil mulah lah.. "arghh apa pasai melambung kemain bil aku nih.." mula lah kita buat muka tebal pergi mintak pinjam duit kat saudara mara..

4. jangan bazirkan penggunaan air dan elektrik
seperti yang kita tahu tiap tiap bulan pak cik posmen yang hensome tu akan hantar surat ang merupa kan bil (apa aku merepek ni).. bila kita tgok bil bil tu.. arghhh.. bila air aku dah naik. bil elektrik pon.. ahh., ni meti pihak kerajaan dah naik kan harga penggunaan elektrik.. ehh, xlah.. kau tu yg guna lebih lebih.. bhaya taw kalau kita guna elektrik melebihi voltan yang ditetapkan.. habis habis pon terbakkar lah kita jd arang.. korang nakk!!. say NOOOO!

5. tidak perlu membeli buku, rujuk di internet
haa. seperti yang kta tahu.. sekarang ni kan maklumat di hujung jari je kan. .tekan sini..,haa dapat pon. .so,kenapa nak susah kan diri kita untung membeli semua barang tu. .internetkan ada. .bagi orang yang gila baca novel. . novel on9 kan ada. .jimat duit kan. .xpayah bayar pon. .


dengar cerita novel ni paling gempak buad masa ni..
 


6. elakkan makan di luar
ayoyo. apasalahnya kalau kita masak kat rumah. .okk, kyra twu kita nak selebrate someting. .boleh jugakkan buat sendiri. .api, kene buad something sepecial lah masakan kita tu. .kalau sama je. .erm, xthu lah. .kalau xreti nak masak pulak. .buku resepi kan belambak. .buad rugi je chef chef ternama kongsi kan ilmu diaorang dekat kita. .tp,kita hanya beli dan tidak practikkan. .

samapi sini jelah kyra nak kasi tips,harap harap boleh digunakan lah ye..maklum lah sekarang ni kan ekonomi. semua perlu kan duit..

"duit bukan segala-galanya, tapi segala-galanya perlukan duit"

betoi kan..

No comments: